fredag 5 februari 2016

ناصر کاشانی: چرا از استان سیستان و بلوچستان حتی یک وزیر در کابینه وجود ندارد؟

به گزارش کمپین فعالین بلوچ ناصر کاشانی نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی طی آخرین نطق خود در مجلس اوائل بهمن ماه ۹۴  با انتقاد ازدولت به تبعیضهای موجود بین استان سیستان و بلوچستان و دیگر استانهای کشور پرداخت.
 بخشی از نطق وی در مجلس به قرار ذیل است:
مدتی است که دغدغه بعضی از همکاران در خصوص وضعیت بازنشستگان فولاد است که تذکرات متعددی در این بابت شنیدیم ضمن اینکه باید به این موضوع و حقوق پایین و نازل اکثر بازنشستگان کشوری و لشگری توجه ویژه شود؛ اما مردم مظلوم استان سیستان و بلوچستان که کارخانه بزرگ و مطرحی همچون ذوب‌آهن و فولاد ندارند که غصه کارگرانشان را بخورند و خطر آنجاست که مردم محروم مظلوم استان به نداشته‌ها علیرغم تمامی داشته‌ها که می‌توانستند داشته باشند عادت کنند آیا لایق این مردم غیور و دلاور و ایرانیان اصیل آن است که حسرت نداشته‌ها را بخورند آیا وقت آن نرسیده که سطح دغدغه‌ها از این سطح بالاتر رود.
 آیا به‌راستی شایسته این مرزداران که طولانی‌ترین مرزهای آبی و خاکی کشور را دارد به‌جای استفاده از این نعمات، از نقمات آن بهره‌مند شوند آیا وقت آن نرسیده مزه تلخ محرومیت برای همیشه از استان رخت بربندد چرا استانی با همه ظرفیت‌های که در تمامی ابعاد اعم از نیروی جوان و بااستعداد زمین‌های مستعد کشاورزی، دارا بودن بندری مانند چابهار که در نوع خود در دنیا بی‌نظیر است و ظرفیت‌های گردشگری، معادن و تنوع اقلیمی و کشاورزی در تمامی شاخص‌های توسعه مقام آخر را داشته باشد و جوانان عزیز که باید آینده‌ساز استان و میهن اسلامی باشند جهت برآوردن قوت لایموت در مرزها درزمانی که خانواده‌های آنان چشم‌به‌راه برگشت آنان هستند با جنازه‌های سوخته شده آنان در اثر گناه حمل چند لیتر سوخت ناشی از فشار بیکاری و فقر مواجه می‌شوند.
 بسیاری از مردم شریف استان از فقر و بیکاری در رنجند و شاخص فقر و فلاکت بالاترین درصد را داراست متعجبم از درصد بیکاری که اعلام می‌شود آیا وقت آن نرسیده که دولت‌ها یک تبعیض مثبت را به مردم استان روا کنند و استان مسیر توسعه را هر چه سریع‌تر بپیماید البته خدمات خوبی را در استان انجام‌شده که جا دارد از دولت تدبیر وامید و بخصوص استاندار سخت‌کوش استان که دید توسعه‌ای دارند تشکر بنمایم ولی عمق محرومیت‌ها و فاصله معنی‌دار با سایر استان‌های کشور می‌طلبد که توجه ویژه به آن شود.
اشتغال یکی از مهمترین مشکلات جوانان استان است. جوانان ما از بیکاری رنج می‌برند به خصوص آنها که تحصیلکرده هستند.
 چندی پیش گزارشی از نبود گاز در یک نقطه از کشورمان را به دلیل نبود شبکه گازرسانی ارائه داد اما کلان‌شهر زاهدان با جمعیت بیش از هشت‌صد هزار نفر و در جنوب شرق کشور فاقد شبکه گازرسانی است مردم استان چه گناهی کرده‌اند که از مرکز کشور به دورند.
* چرا مردم استان از رسیدن به مناصب مهم کشوری محروم‌اند چرا از استان سیستان و بلوچستان حتی یک وزیر در هیچ کابینه‌ای وجود نداشته است حتی این دولت که بالاترین درصد رأی از استان سیستان و بلوچستان داشتند بخصوص جامعه بلوچ ولی دریغ از یک نفر در سطح میانی یک وزارتخانه چه برسد به معاون وزیر یا وزیر، چون یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید شعار بها دادن به اقوام و مذاهب بود که متأسفانه در سطح ملی چندان موفقیتی نداشته است و جامعه اهل سنت که دومین جامعه بزرگ کشور است و با ضرایب ۸۵ درصدی به پیروزی دولت کمک شایانی نمود بخصوص مردم غیور و دلاور سیستان و بلوچستان که جا دارد دولت در مدت باقیمانده اقدام عاجلی برای تحقق عدالت و اعتدال و توجه به این شعار حداکثر تلاش را بنماید.
 چرا اول همه امکانات و امتیازات برای مناطق برخوردار باشد و بعد از مدت‌ها اگر به استان سیستان و بلوچستان برسد در خصوص گازرسانی جا دارد از حضور وزیر محترم نفت از سفر به استان و امضاء انتقال خط لوله گاز که با پیگیری بنده و همکارانم و تلاش استاندار استان صورت پذیرفت نظارت بیشتری به تسریع در انجام آن داشته باشند .
چگونه می‌شود انتظار توسعه و پیشرفت داشت زمانی که استانی شاخص توسعه‌ای که از تمام کشور پایین‌تر باشد چرا در بعضی از استان‌ها تراکم کارخانه‌ها و یا واحدهای صنعتی باشد اما شهرک‌های صنعتی استان یا رونقی ندارند یا نیمه فعال هستند جا دارد که ان‌شاءالله با رفع تحریم‌ها و احتمال افزایش سرمایه‌گذاری در کشور این سرمایه‌ها با تدبیر و درایت به سمت مناطق محروم کشور مانند سیستان و بلوچستان جهت اشتغال‌زایی که یکی از زمینه‌های تحکیم امنیت است توجه خاصی شود.
 یکی دیگر از راه‌های مهم توسعه در مناطق مرزی و شرق و جنوب شرق کشور راه‌آهن است که راه‌آهن چابهار زاهدان سرخس روند کندی دارد و این امر نقش بسزایی در رشد و توسعه منطقه ایفا خواهد کرد با توجه به اینکه راه آهن از اهمیت ویژه ای در رشد و توسعه کشورها برخوردار است، شاید یکی از دلایل کمتر توسعه یافته بودن استان را بتوان در همین امر ریشه یابی نمود. استان به دلیل پراکندگی مراکز جمعیتی، بیشترین طول راه ها را نسبت به دیگر استانها دارد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد؛ توسعه ناوگان ریلی اولویتی است که باتوجه به ظرفیت کم و اشباع شدن جادهها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین اجرای پروژه راه آهن استان از زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه اقتصادی استان است و دولت محترم می‌بایست اعتبار لازم را ازهر طریق ممکن لحاظ نماید.
یکی دیگر از مسائلی که متأسفانه تاکنون لاینحل مانده است و چاره‌اندیشی جهت آن به‌خوبی صورت نگرفته است مسئله مواد مخدر و اعتیاد است که شاهد افزایش روز افزوده می‌شود و بیشتر به اعدام قاچاقچیان مواد مخدر به‌عنوان یک راه پیشگیری از این معضل اساسی جامعه توجه شده است که آمارها نشان‌گر آن است که چندان موفقیتی در امر کاهش مبارزه مواد مخدر نداشته است و بیشتر این افراد از روی فقر و فلاکت و بیکاری دست به این اقدام می‌زنند و به‌جز استفاده ابزاری شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت کشورمان فایده دیگری نداشته است و باعث آوارگی خانواده به‌جامانده از اعدام درگیر شدن خانواده‌های آنان با معضلات اجتماعی ناشی از آن و ادامه راه سرپرست خانواده‌شان است و از هیئت‌رئیسه مجلس انتظار می‌رود طرحی که بیش از ۳۸ نماینده جایگزینی حبس ابد به جای اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر داده‌شده است را سریع‌تر به صحن جهت مطرح‌شدن در دستور با توجه به اینکه ۶۰۰۰ نفر منتظر اجرای حکم هستند در دستور قرار دهند؛
* اما مسئله مهم دیگر که باعث دغدغه و نگرانی جمع کثیری از مناطق مرزی و مردم عزیز زاهدان شده مسئله شناسنامه است که اثرات منفی و مخربی را در تعاملات اجتماعی و مشی زندگی مردم ایجاد نموده و علیرغم تذکرات و نطق‌های این‌جانب بخصوص افرادی که مشکوک التابعین تلقی می‌شوند روند مناسبی نداشته که وزیر کشور باید فکر عاجلی با توجه به اصل ۴۱ قانون اساسی دال بر ایرانی بودن آنان بنماید و شوراهای تأمین موظف به رعایت حقوق آنان و عدم توجه به گزارش‌های کذب افراد مغرض و توجه به تأییدیه معتمدین و متنفذان خوش‌نام منطقه داشته باشند تا این افراد که بعضی سالیان سال در بلاتکلیفی به سر می‌برند تعیین تکلیف گردند و  باید از ظرفیت‌های موجود در روستاها، معتمدان، اعضای شوراها و ریش‌سفیدان بهره‌گیری شده تا نسبت به رفع و حل و فصل پرونده‌های فاقدین شناسنامه اقدام شود.
 استان سیستان و بلوچستان تنها استانی است که فاقد بزرگراه و جاده‌های چند بانده محروم است و بین شهرهای مهم استان که فواصل طولانی دارند بزرگراهی وجود ندارد که هر روز مردم شریف استان شاهد تصادفات خطرناک و مرگباری هستند و جان ده‌ها تن از مردم بی‌گناه استان در اثر تصادفات و نبود جاده‌های ایمن و بزرگراه از دست می‌رود که مردم مظلوم استان از این و وضعیت بشدت گلایه‌مندند و باید راهکارها و اعتبار لازم جهت این امر تخصیص یابد. تلاشهای انجام شده برای اصلاح جاده‌ها، کافی نبوده، و ساخت بزرگراه‌ها و دو بانده کردن مسیر‌ها نقش زیادی در کاهش سوانح مرگبار جاده‌ای دارد. هم اینک نیز بخش زیادی از راه‌های استان دوطرفه و خطرناک است که امید می‌رود با تدبیر دولت در جهت ساخت راه‌های یکطرفه و بزرگراه‌ها شاهد کاهش حوادث در این جاده‌ها باشیم.
آموزش وپرورش سیستان وبلوچستان دربسیاری ازشاخص ها پایین ترین رتبه در کشور را دارد. این در حالی است که بر اساس گزارش یونسکو دانش آموزان استان دومین ضریب هوشی را در سطح دنیا دارند. متأسفانه ماندگاری در تحصیل در استان ۳۴ درصد است که باید وزیر آموزش‌وپرورش فکر عاجلی برای این مطلب بنماید تا استعدادهای خوب استان که به تعبیر سازمان بهداشت جهانی ضریب هوشی بالایی دارند به این راحتی به هدر نرود و شرط بارور شدن این استعداد استخدام آموزگاران و اختصاص سهمیه خاص استخدامی آموزش‌وپرورش به استان که در بدترین شرایط زندگی در استان خدمت می‌کند باید از مزایای مناطق محروم بهره‌مند شوند وضعیت رفاهی و حقوق آنان و سایر آموزگاران کشور متناسب با شأن و منزلت و جایگاه رفیع آنان باشد.
 نباید معلم دغدغه‌ای به جزء آموزش باکیفیت برای دانش آموزان داشته باشد و دغدغه‌های هزینه‌های زندگی مسکن و درمان و سایر هزینه‌ها برای این عزیزان کمرشکن شده است باید به وضعیت نابسامان کیفی و کمی استان و بخصوص حاشیه شهر زاهدان و کمبود شدید فضاهای آموزشی و استفاده از ظرفیت اقوام و مذاهب در مدیریت‌های نواحی و ستادی شود.
در بخش بهداشت و درمان استان با مشکلات جدی روبرو است. سیستان و بلوچستان بیشترین کودکان مبتلا به سوء تغذیه کشور را دارد، مهم‌ترین مشکل نظام سلامت استان کمبود نیرو و خصوصا نیروهای متخصص است. که این کمبود در بیمارستانها خسارتهای جبران ناپذیری تاکنون در پی داشته اند تا جایی که مردم اعتماد خود را به مراکز درمانی و بیمارستانهای دولتی از دست داده اند. عدم دسترسی خیلی از روستاها به خانه های بهداشت و امکانات بهداشتی از عمده مشکلات روستاییان در حوزه انتخابیه است. لازم است دولت برای حل این مشکلات برنامه ریزی های لازم را داشته باشد.
مشکلات حاشیه‌نشینی از دغدغه‌های مردم شریف استان و بخصوص زاهدان است. حاشیه شهر زاهدان حدود یک‌سوم جمعیت شهر را در خود جای‌داده است و به‌نوعی فاقد امکانات اولیه شهرنشینی است و حتی و وضعیت این مناطق از روستاها نیز اسفناک تر است و بسیاری از معابر این مناطق فاقد آسفالت است و مردم عزیز این مناطق در کوچه و خیابان‌های خاکی تردد می‌کنند که مشکلات عدیده ازلحاظ بهداشتی و عفونت‌های تنفسی و در ماه‌های سرد سال به دلیل آب‌گرفتگی و وجود گل‌ولای فراوان تردد آنان با مشکل مواجه می‌گردند و شهرداری زاهدان قادر به بهسازی معابر این مناطق نیست و خواستارم که در اعتبارات عمرانی وزارت کشور شهر زاهدان به‌طور ویژه دیده شود.
مسئله دیگر اینکه روستائیان استان سیستان و بلوچستان به‌طور عرفی مرتع‌داری می‌کنند و بسیاری از روستاها شورا و دهیار دارند چگونه می‌شود آنان را جابجا نمود با توجه به اینکه اکثر روستائیان در محل سکونت قنات و زمین کشاورزی دارند و انتقال آن‌ها معضلات اجتماعی در بر خواهد داشت.
بحث تعارضات بین مردم و منابع طبیعی یکی از مشکلات و معضلات اساسی زاهدان است و بسیاری از مردم از مناطقی از اطراف زاهدان که به‌طور عرفی اجداد شأن سالیان سال زندگی کرده‌اند سکونت دارند و در بعضی مناطق چند صد منزل مسکونی تشکیل‌شده و متأسفانه بسیاری از منازل در این مدت تخریب و یا درخطر تخریب هستند چرا منابع طبیعی از همان ابتدا جلوی ساخت‌وساز را نگرفته و با اهمال‌کاری و سوء مدیریت باعث این معضل شده و اکنون در بعضی مناطق چند صد منزل مسکونی که تعدادی زیادی از آن مردم محروم و مستضعف منطقه است شکایت از آنان کرده و حکم تخریب را می‌گیرند وزیر محترم جهاد کشاورزی فکر عاجلی جهت این امر بنماید از قوه قضائیه نیز خواستارم که با دوراندیشی و ارائه راهکارهایی مانع از به وجود آوردن مشکلات اجتماعی و امنیتی ناشی از تخریب منازل ساخته‌شده و با دادن کد روستایی به روستا تبدیل شوند تا هم از تخریب جلوگیری و خدمات به این مردم داده شود
تبادلات تجاری مرزنشینان با کشورهای همسایه، میتواند خود به نوعی تجارت در این مناطق تبدیل شده و  معیشت عده ای از ساکنان نقاط صفر مرزی را تامین کند. ایجاد بازارچه های مرزی که اصولا با اهدافی نظیر ایجاد اشتغال و تامین معیشت ساکنان این مناطق، کنترل قاچاق کالا و افزایش امنیت مرزها شکل می گیرند استان سیستان و بلوچستان با دارا بودن هزار و ۲۰۰کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان، یکی از مهم ترین استان های مرزی کشور به شمار می آید.توسعه بازارچه های مرزی در سیستان و بلوچستان اگر چه با هدف صادرات و واردات متوازن صورت گرفته و تا به امروز هفت بازارچه در مرز سیستان وبلوچستان با کشور پاکستان ایجاد شده است اما نبود توازن در بحث صادرات و واردات می تواند مشکلاتی را در شهرهای مرزی به ویژه برای اقتصاد مرزنشینان ایجاد کند.
راههای بین شهری و روستایی همواره زیرساختی مهم برای توسعه اقتصادی است. با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند، آسفالت و بهسازی راه‌های روستایی سیستان و بلوچستان باید در اولویت قرار دارد تا زمینه توسعه روستایی و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها و همچنین مهاجرت معکوس فراهم شود. امید است با توسعه راههای روستایی گامهای جهادی در رونق وآبادانی روستاها برداشته شود تا روستاییان با آسودگی خاطر و ماندگاری در روستاها اقتصاد کشاورزی ،دامپروری،گردشگری وصنایع دستی را شکوفا کنند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar