در مسائل مذهبی حاضر نیستیم از چیزی چشمپوشی کنیم
22 تیر 1387 ساعت 21:42
اگر جایی نیروهای مسلح برای حفظ تمامیت ارضی کشور نیاز به کمک داشته باشند از هیچ کمکی دریغ نمیکنیم. اما نوعیت مسائل مذهبی متفاوت است و در مسائل مذهبی حتی در یک مورد هم حاضر نیستیم از چیزی چشمپوشی و گذشت کنیم زیرا این حق، حق خداست.
-----------------------------------------------
امامجمعه اهلسنت زاهدان با اظهار نگرانی از اجرایی شدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:در مسائل مذهبی حاضر نیستیم از چیزی چشمپوشی و گذشت کنیم
امام جمعه اهلسنت زاهدان خطبههای جمعه این هفته را با آیه «و کذلک جعلناکم أمة وسطاً لتکونوا شهداء علی الناس و یکون الرسول علیکم شهیداً» آغاز کرد و از اعتدال و میانهروی و دوری از افراط و تفریط سخن گفت. مولانا عبدالحمید گفت: دین ما دین اعتدال و میانهروی، و امت ما امت معتدل و میانهرو است. اسلام با تندروی و افراط و تفریط مخالف است و خداوند متعال حکمت ویژهای را در اعتدال و میانهرویی گذاشته است.وی با اشاره به اینکه افراط و تفریط از شاخصههای زندگی جاهلی و دوران جاهلیت است گفت: اگر زندگی مشرکین عرب و دوران جاهلیت پیش از اسلام را بررسی کنیم میبینیم که مردم آن زمان بیش از حد گرفتار افراط و تفریط بودند؛ در مورد ذات الهی و در خیلی از مسائل اجتماعی اشتباه فکرمی کردند؛ در حق زنان، فرزندان، غلامان و کنیزان و حتی حیوانات دچار این ضعف بودند. دوران جاهلیت در کل جهان و در تاریخ بشر دوران افراط و تفریط بوده است. خطیب جمعه اهلسنت زاهدان اظهار داشت: در دوران فترت (انقطاع وحی و عدم حضور پیامبری الهی) که محدوده زمانی پس از حضرت عیسی علیهالسلام تا بعثت پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوسلم را شامل میشود و 600 سال به طول انجامیده است، جامعه انسانی و پیروان ادیان الهی گرفتار افراط و تفریط های بسیار شدیدی شدند، بسیاری به رهبانیت و زندگی در جنگلها و ترک زندگی اجتماعی و ازدواج که سنت همه انبیا بوده است، روی آوردند. اسلام آمد و با افراط و تفریط های یهود و نصاری به عنوان بقایای ادیان الهی مقابله کرد و به اصلاح رسوم، باورها و ساختار جامعه انسانی پرداخت و مردم را به سوی اعتدال و میانهروی فراخواند.وی افزود: قرآن کریم در سوره لقمان از زبان لقمان حکیم در نصیحت به فرزندش، حتی در شیوه راه رفتن و سخن گفتن نیز توصیه به اعتدال و میانهروی میکند. در مورد غذا خوردن نیز دستور فرموده است که «کلوا و اشربوا و لاتسرفوا» بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید. حضرت رسول اکرم صلیاللهعلیهوسلم حتی مواظب بود که در عبادات نیز افراط و تندروی صورت نگیرد؛ چنانکه به چند نفر که تصمیم گرفتند کار و زن و زندگی را رها کرده و به شبزندهداری و روزه و عبادت دایم مشغول شوند، فرمودند:«أنا أعلمکم بالله» و فرمودند: «إن لنفسک علیک حق و لزوجک علیک حق فاتوا کل ذی حق حقه» همانا نفس و جان شما بر شما حقی دارد، همسر شما بر شما حقی دارد و باید حق هر ذیحقی را ادا کنید. پس نباید به بهانه اشتغال به عبادات حق صاحبان حق را پایمال کنید، چنانکه نباید به بهانه کار و گرفتاریهای زندگی عبادت را ترک کرد. وی افزود: اگر سرمایهدارید به اندازه نیاز مصرف کنید و اسراف نکنید. لامپ اضافی نباید در خانهای روشن باشد. اگر به کسی زنگ میزنید و تماس می گیرید نباید بیش از ضرورت وقت را ضایع کنید. در نامهنگاری نیز نباید زیادهروی کرد. ویژگیی پیامبر اسلام در نامهنگاری کوتاه نوشتن و صریح نوشتن بود، چنانکه نامههای آنحضرت به هرقل روم و پادشاه ایران از دو سطر تجاوز نمیکرد؛ ابتدا نام خودشان را مینوشتند سپس نام طرف مقابل را، و بعد از آن سخن و پیامشان را کوتاه و روشن مینوشتند.امامجمعه اهلسنت زاهدان خاطرنشان کرد: هر قومی که تندرویی و زیادهخواهی کند و بخواهد بر اقوام دیگر مسلط باشد، با بنبست مواجه میشود و سرش به سنگ میخورد. تندروی در هر زمینهای باشد نتیجه آن ضرر و زیان است چه اقتصاد باشد و یا هر زمینه دیگری. اگر نظام و حکومتی نیز تندروی کند آخر با بنبست و مشکلات مواجه میشود. مولانا عبدالحمید اظهار داشت: در ایران اسلامی و خصوصاً در استانی همچون سیستان و بلوچستان اقوام و مذاهب مختلف در کنار یکدیگر زندگی میکنند و باید یکدیگر را نگاهداری کنند، شیعه سنی را و سنی شیعه را. اگر یک سنی در جایی مرتکب جرم و گناهی میشود نباید همه اهلسنت مجرم و گناهکار تلقی شوند، بلکه شخص مجرم و گناهکار باید تحت پیگرد قرار گیرد و نه کس دیگری. همانگونه که اگر یک سیستانی و یا بیرجندی مرتکب جرم و گناهی شود بقیه سیستانیها و بیرجندیها گناهکار نیستند. اگر فردی از جنس ما کار خلافی انجام داد نباید کل را گناهکار شمرد و باید روی این اندیشید و فکر کرد.
امامجمعه اهلسنت زاهدان در ادامه به یکی از دغدغههایی که پس از مصوبه «شورای عالی انقلاب فرهنگی»، ذهن جامعه اهلسنت ایران خصوصاً ذهن علما و پیشوایان مذهبی اهلسنت را به خود مشغول کرده است و موجبات نگرانی شدید آنها را فراهم آورده و استقلال مذهبی حوزههایعلمیهاهلسنت ایران را مورد تهدید قرار داده است اشاره کرد و گفت: مدارس و مساجد اهلسنت با کمکها و هزینههای مردمی تأمین میشوند و اقشار مختلف حتی کارگران و بیوهزنان در امر ساخت مدارس و مساجد و تأمین هزینههای آنها مشارکت مستمر دارند. لذا این مساجد و مدارس باید همچنان مردمی بماند و توسط خود آنها اداره شوند. انتظار ما از مسئولین نظام و در رأس آنها از رهبر انقلاب که همه ما از ایشان تبعیت میکنیم آنست که بگذارند مساجد و مدارس استقلال خود را داشته باشند. در کل دنیا و جهان اسلام مساجد و مدارس را مردم میسازند و اوقاف دخالت نمیکند چون مدرسه و مسجد را مردم می سازند و خودشان متولی امور آنها هستند. وی با اظهار نگرانی از تبعات چنین مصوبهای گفت: مثل قصه حضرت داوود و طرفین دعوا نشود که برای فیصله اختلافشان به محضر حضرت داوود علیهالسلام آمدند؛ اختلاف از این قرار بود که یک نفر 99 گوسفند داشت و دیگری یک گوسفند، و صاحب 99 گوسفند اصرار داشت که آن یک گوسفند نیز به وی داده شود و وی را تحت فشار قرار داده بود تا گوسفندان وی سرراست 100 تا بشوند و به این فکر نکرده بود که اگر آن یک گوسفند را از طرف مقابل بگیرد برای او چیزی باقی نمیماند. موضوع اهلسنت مصداق همین ماجرا است و تنها چیزی که در اختیار دارند همین مدارس و مساجد هستند، لذا انتظار ما از مسئولین نظام و از روحانیت و علمای شیعه آنست که بگذارند مدارس و مساجد اهلسنت استقلال خود را داشته باشند و دخالتی در امور مساجد و مدارس اهلسنت صورت نگیرد. مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان گفت: حق حاکم نظارت از دور است و این حق نباید تبدیل به دخالت شود. آنچه که ما به آن پایبندیم و من به صراحت آن را اعلام کرده و میکنم این است که ما در مدارس خودمان مخالف نظام را چه لباس مدرس باشد و چه طلبه راه نمیدهیم و بر این اصل پایبندیم. همچنین ما در مدارس خودمان نمیتوانیم مخالف شیعه را بگذاریم چون ما میخواهیم برادرانه زندگی کنیم و رویه ما رویه وحدتجویانه است و بر این امر التزام داریم. اگر کسی بخواهد مخالفتی بکند ما جلوگیری میکنیم. الحمدلله با حکومت همکاری وجود دارد و فضای آرامش و اخوت در مساجد ومدارس اهل سنت حاکم است. ما همواره اهلسنت را از هر نوع تندروی منع میکنیم و هر جا افراطی ببینیم تا جایی که از دست ما برآید جلوگیری میکنیم، و دیگران را نیز به این رویه دعوت میکنیم. زیرا بقا و آسایش و امنیت مملکت ما در اعتدال و میانهروی و تحمل یکدیگر است و باید به نحوی رفتار کنیم که تنش و مشکلی ایجاد نشود، و ما امیدواریم که این مسائل رعایت شوند.مولانا عبدالحمید با اشاره به حساسیت بالای مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: گرچه دانشگاهها و مدارس آموزش و پرورش در سطح کشور مشترک هستند، اما حوزههای علمیه و مساجد هر مذهبی خاص پیروان آن مذهب هستند و چنانکه برادران شیعه برای خود مدارس و مساجد و حسینیه دارند، اهلسنت نیز مساجد و مدارس خود را دارند. برخی میگویند حوزهها مربوط به کل اسلام هستند، اما نباید از نظر دور داشت که در حوزههای هر مذهبی مسائل خاص به آن مذهب تدریس میشود لذا هر کس بداند و مذهبش، هر کس بداند و حوزه و مسجدش و خلاصه اینکه هر کس بداند اعتقادش.وی افزود: ما معتقدیم حکومتهایی که در رأس آنها اهلسنت هستند نیز نباید در مسائل مذهبی شیعه و در امور مساجد، مدارس و تعلیمات مذهبی شیعیان کشورشان دخالت کنند. هر کس هر اعتقاد و مذهبی دارد باید آزادی کامل مذهبی داشته باشد؛ تقاضای حقوق بشر و حقوق انسانی نیز همین است و این از جمله حقوقی است که تمام ملل دنیا و جامعه بشری در عصر حاضر آن را پذیرفتهاند و این مسائل را پشت سر گذاشته و از آن فارغ شدهاند. لذا ما نیز نباید گیرمان در این مسائل ابتدایی و حل شده باشد. ما امیدواریم که انشاءالله مشکلی پیش نیاید.وی اظهار داشت: ما خوشحالیم که در استان ما جناب آقای سلیمانی، نماینده ولیفقیه و امامجمعه زاهدان، شخص دوراندیشی هستند و امیدواریم انشاءالله با پیگری شخص جناب آقای سلیمانی این مشکل حل بشود و دغدغهای پیش نیاید.امامجمعه اهلسنت زاهدان در پایان خاطرنشان کرد: الحمدلله در مورد مسئله وحدت و نظام جمهوری اسلامی سینه ما آنقدر گشاده است که اگر امروز رهبر معظم انقلاب و رئیسجمهور محترم اعلام کنند که نیاز به کمک مالی است ما بخشی از اموال خود را اهداء خواهیم کرد، و اگر جایی نیروهای مسلح برای حفظ تمامیت ارضی کشور نیاز به کمک داشته باشند از هیچ کمکی دریغ نمیکنیم. اما نوعیت مسائل مذهبی متفاوت است و در مسائل مذهبی حتی در یک مورد هم حاضر نیستیم از چیزی چشمپوشی و گذشت کنیم زیرا این حق حق خداست.
(خطبه جمعه 21/4/87)
http://www.sunnionline.com/farsi
-----------------------------------------------------
لينکهاي مرتبط
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar