fredag 18 juli 2008

اشتغال اساسى‌ترين مشکل جوانان در سيستان و بلوچستان

اشتغال اساسى‌ترين مشکل جوانان در سيستان و بلوچستان
زاهدان- خبرنگار رسالت:
سيستان و بلوچستان على‌رغم داشتن پتانسيل‌هاى بسيار غنى در بخش‌هاى کشاورزي، صنعت و معدن و خدمات و بازرگانى يکى از استان‌هايى است که بيشترين آمار بيکاران کشور بويژه بيکارى در روستاها و بين جوانان از جمله فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها را دارد.
اين استان که در گذشته حدود 75 درصد از جمعيت آن از طريق توليدات محصولات کشاورزى امرار معاش مى‌نمودند از دو ميليون هکتار اراضى قابل کشت، 500 هزار هکتار آن را آماده کشت محصولات کشاورزى نموده که در دوران خشکسالى فقط يکصد هزار هکتار آن به زير کشت مى‌رود.
قرار بود دولت با احداث چندين سد مخزنى و ذخيره‌اى ظرفيت ذخيره آب را به بيش از سه ميليارد متر مکعب آب برساند که به دليل تعلل وزارت نيرو در تامين اعتبارات سدهاى در حال ساخت و در دست اقدام اين کار تحقق نيافت و درصد بالايى از کشاورزان اين استان مجبور به مهاجرت به شهرها شدند.
در بخش شيلات به‌رغم اينکه نظام مقدس جمهورى اسلامى در طول 30 سال گذشته سرمايه‌گذارى کلانى کرده و ميزان درآمد صيادان منطقه از صفر به بيش از دو هزار ميليارد ريال در سال رسيده و بيش از 25 درصد اشتغال سيستان و بلوچستان از طريق فعاليت‌هاى شيلاتى محقق شده ولى هنوز از ظرفيت‌هاى موجود خدادادى درياى عمان استفاده نشده و در دو سال اخير شيلات استان نسبت به گذشته چندان رشدى نداشته است.
در بخش صنعت و معدن به‌رغم اينکه اين منطقه دروازه تجارت 5 قاره دنياست و توليدات آن مى‌تواند از طريق بندر چابهار و ديگر محورهاى زميني، ريلى و هوايى به کشورهاى آسياى ميانه و طرف قرارداد تجارت شمال و جنوب صادر گردد نيز کار چندانى انجام نشده و چند واحد کوچک صنعتى در نقاط مختلف سيستان و بلوچستان احداث شده که هر سال تعدادى از اين واحدها به دلايل مختلف تعطيل مى‌شود.
در بخش تجارت و بازرگانى نيز از ظرفيت‌هاى بالقوه تنها بندر ايرانى واقع در ساحل اقيانوس هند به هيچ وجه استفاده نشده و در حالى که چابهار از نظر حمل و نقل و ترانزيت کالا از کشورهاى جنوب شرق آسيا به ديگر نقاط دنيا از جمله کشورهاى آسيايى ميانه و شرق آسيا در ساحل اقيانوس هند کم نظير است سومين کريدر و تجارت و بازرگانى دريايى در دنيا مى‌باشد و از ظرفيت‌هاى آن استفاده چندانى نشده است.
منطقه آزاد تجارى و صنعتى چابهار که همزمان با منطقه آزاد قشم با هدف توسعه محور شرق و حل مشکلات اقتصادى اقشار آسيب‌پذير و ايجاد اشتغال در استان‌هاى مسير محور شرق بويژه سيستان و بلوچستان راه‌اندازى شده بود تاکنون در زمينه توسعه واحدهاى توليدى پيشرفت قابل قبولى نداشته و دولت نتوانسته به اهداف تاسيس اين مرکز اقتصادى برسد.
و به طور کلى عدم استفاده از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاى موجود کشاورزى در استانى که به دليل چهار فصل بودن در تمام طول سال قادر به توليد محصولات کشاورزى چهار فصل مى‌باشد مشکلات اقتصادى روستاييان به جاى اينکه بهبود يابد هر سال بدتر شده و اگر کمک‌هاى مختصر خدماتى دولت نباشد و کميته حضرت امام (ره) به داد فقرا نرسد اقشار آسيب پذير حتى قادر به تهيه نان خالى خود نيستند. بر اين اساس تعداد بيکاران در سيستان و بلوچستان تقريبا دو برابر ساير نقاط کشور است هر چند در سه سال اخير با اقدامات اورژانسى دولت از جمله در اختيار گذاشتن بخشى ازتسهيلات بانکى تعداد بيکاران که در سال 83 به رقمى در حدود 23 درصد مى‌رسد 5 تا 6 درصد کاهش نشان مى‌دهد.
مشکلات بيکاران در اين استان مرزى علاوه بر افزايش اقشار آسيب‌پذير آمار افراد زير خط فقر را نيز افزايش داده و از سوى ديگر معضلات و مشکلات اجتماعى را دو صد چندان کرده است.
مشکلات تامين معيشت در سيستان و بلوچستان موجب گشته تا جوانان به‌رغم ميل خود براى امرار معاش خانواده جذب مشاغل کاذب و بعضا همکارى با قاچاقچيان مواد مخدر شوند که اين همکارى در حالى که درآمد قابل قبولى براى آنها ندارد موجب بدبختى و سرگردانى آنها نيز مى‌شود.
هم اينک بيشترين آمار زنان بى‌سرپرستى که شوهرانشان به دليل همکارى با قاچاقچيان بين‌المللى يا در زندان به سر مى‌‌برند و يا در برخورد با مامورين جان خود را از دست داده‌اند در سيستان و بلوچستان وجود دارد که هر کدام 5 تا 8 فرزند دارند.
بيشترين معضلات، بزهکارى و فساد اين منطقه ناشى از مشکلات اقتصادى خانواده‌‌هاى بى‌سرپرست است که براى امرار معاش چاره‌اى جز کار خلاف ندارند که اين مسئله موجب گشته تا بيشترين زندانيان سيستان و بلوچستان را اين افراد تشکيل دهند.
در طول سال بويژه تابستان که فصل بيکارى دانش‌‌آموزان است درصد بالايى از جوانان و حتى نوجوانان اين منطقه به حمل و جابه‌جايى کالاهاى قاچاق در نوار مرزى مى‌پردازند و در حالى که در هواى گرم بالاى 50 درجه تابستان و سرماى زمستان در نوار مرزى تردد و هر کدام از آنها کوله‌بار 25 تا 30 کيلوگرمى حاوى کالاهاى قاچاق را حمل مى‌کنند با دريافت دستمزد اندکى از صاحبان کالاهاى قاچاق امرار معاش مى‌نمايند.
خبرنگار ما در پايان مى‌نويسد دولت در سه سال گذشته براى کاهش تعداد بيکاران استان از طريق در اختيار گذاشتن تسهيلات بانکى اقداماتى را انجام داده که به دليل عدم همکارى بعضى از سياستگذاران و کارگزاران تسهيلات اعطايى هم چندان کارايى براى ايجاد اشتغال بيکاران نداشته است.
تسهيلاتى در بخش خدمات براى ايجاد اشتغال در حدود 400 ميليارد ريال به متقاضيان پرداخت شده که گفته مى‌شود به دليل عدم نظارت کافى مسئولين اين تسهيلات ضمن اينکه موجب تورم در بازار نشده در زمينه ايجاد اشتغال نيز به کار گرفته نشده است.
دولت در اعطاى تسهيلات بنگاه‌هاى زود بازده هر چند به ميزان سهميه تعيين شده در دو سه سال اخير به متقاضيان پرداخت ننموده ولى توانسته است درصدى از ميزان بيکارى را کاهش دهد هر چند گفته مى‌شود حدود 50 هزار نفر از جوانان آموزش ديده فنى و حرفه‌اى که در سال 86 موفق به اخذ گواهينامه مهارتى شده‌اند در نوبت اعطاى تسهيلات هستند که در سال 87 نيز 70 هزار نفر به اين آمار اضافه خواهد شد.
از سوى ديگر تعهدات دولت در پرداخت يارانه جهت طرح بنگاه‌هاى اقتصادى زود بازده تاکنون به صورت کامل و قابل قبول عملى نشده زيرا از 80 ميليارد ريالى که براى پرداخت يارانه تسهيلات اعطايى به سيستان و بلوچستان اختصاص يافته تا پايان ارديبهشت ماه سال 87 تنها 160 ميليون ريال آن آن هم به صورت شروط پرداخت شده است.
لذا به نظر مى‌رسد براى کاهش بيکارى در منطقه ضرورى است تا دولت با پرداخت تسهيلات تصويب شده جوانان و ديگر اقشار را براى داشتن شغلى آبرومند يارى دهد.
http://www.resalat-news.com/Detail.aspx?cid=108652

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar