fredag 18 juli 2008

قاچاق نان در سيستان و بلوچستان و مشکلات تهيه نان اقشار آسيب‌پذير

قاچاق نان در سيستان و بلوچستان و مشکلات تهيه نان اقشار آسيب‌پذير
زاهدان- خبرنگار رسالت:
افزايش شدت خشکسالى در کشور همسايه بويژه استان‌هاى مجاور سيستان و بلوچستان موجب گشته تا علاوه بر قاچاق روزانه ده‌ها تن آرد يارانه‌اى از مرزهاى سيستان و بلوچستان ده‌ها وانت تويوتا انباشت از نان جمع‌آورى شده از نانوايى‌ها به افغانستان قاچاق شود.
کاهش سهم آرد نانوايى‌هايى که يارانه دريافت مى‌دارند به افزايش قاچاق نان کمک کرده زيرا خرده فروشان نان که اکثرا زنان و دختران بيکار و جوانان جوياى کار را تشکيل مى‌دهند ساعاتى از وقت خود را در صفوف به هم فشرده مقابل نانوايى‌ها براى خريد نان و قاچاق آن به آن سوى مرز سپرى مى‌نمايند.
در مقابل بعضى از نانوايى‌ها آن‌قدر مشترى ايستاده که اگر اتفاق غير مترقبه‌اى حادث شود مشکلات زيادى را به دنبال خواهد داشت و اين در حالى است که گاهى خيابان‌هاى بعضى محله‌ها به دليل ازدحام وانت‌بارهاى حامل قاچاق نان که عوامل فروش نان را جابه‌جا مى‌نمايند ساعت‌ها نيمه مسدود و رفت و آمد اتومبيل‌ بسيار کند صورت مى‌گيرد. گزارش خبرنگار ما حاکى است در سيستان و بلوچستان صدها وانت بارى که در گذشته مشغول حمل بنزين قاچاق به نوار مرزى بوده‌اند اينک به خاطر کاهش عرضه بنزين به دليل سهميه‌بندى کار قاچاق نان را بر عهده دارند که گفته مى‌شود مسئولين مربوط نيز کارى به آنها ندارند به طورى که تاکنون شنيده نشده که از تردد وانت بارهاى حامل قاچاق نان که روزانه ده‌ها تن نان يارانه‌اى را به آن سوى مرز قاچاق مى‌نمايند جلوگيرى شود.
بر اين اساس اقشار آسيب پذير بويژه افرادى که بايد روزها خود و ديگر اعضاى خانواده سر کار باشند ناچارا بايد نان را از بازار آزاد تهيه نمايند که در شهرهاى مختلف سيستان و بلوچستان به وفور اين ماده غذايى به صورت آزاد و تقريبا 3 برابر قيمت دولتى به فروش مى‌رسد و اين در حالى است که آرد يارانه‌اى را دولت براى تامين نان مورد نياز خانواده‌هاى فقير و اقشار آسيب پذير در نظر مى‌گيرد.
خبرنگار ما در پايان مى‌نويسد: درصدى از آرد يارانه‌اى هم به دليل عدم نظارت کافى در ميزان پخت نان روزانه قاچاق مى‌شود که البته با افزايش قاچاق نان که هر روز بر ميزان آن افزوده مى‌شود آرد قاچاق کمتر شده است.
http://www.resalat-news.com/Detail.aspx?cid=108799

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar