torsdag 19 augusti 2010

وزارت اطلاعات مراسم سالانه اهل سنت در زاهدان را لغو کرد

وزارت اطلاعات مراسم سالانه اهل سنت در زاهدان را لغو کرد
تعدادی از جوانان پیش از برگزاری برنامه بازداشت شدند
العربیه: وزارت اطلاعات ایران، مانع شرکت علمای اهل سنت مالزی و سوریه در مراسم سالانه ای شد که یک گروه سنی در ایران بر گزار می کند.
روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط به نقل از منابع مطلع در استان سیستان و بلوچستان ایران گزارش داد که وزارت اطلاعات این کشور و همچنین برخی سازمان های وابسته به آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران، در برگزاری مراسم سالانه فارغ التحصیلی دانش پژوهان دانشکده دار العلوم زاهدان، مانع تراشی کردند.
به گفته این منابع، این مراسم هر ساله طی چند روز برگزار می شد، امسال اما به دلیل فشارها، برنامه به یک روز یعنی پنجشنبه 8-7-2010 محدود شد.
بنا بر این گزارش، مأموران وزارت اطلاعات، پاسپورت های شماری از مدعوین مراسم را که از مالزی و سوریه به این کشور سفر کرده بودند، از آن ها گرفتند و مانع از شرکت آن ها در مراسم شدند، این در حالی است که پیشتر با حضور آن ها در مراسم موافقت و برای آن ها روادید صادر شده بود.
به نوشته الشرق الاوسط، به هیچکدام از مهمان های خارجی اجازه حضور در مراسم داده نشد و همچنین مقامات جمهوری اسلامی از پخش زنده این برنامه که در آن حدود 100 هزار نفر شرکت کردند جلوگیری کردند.
قرار بود دهها نفر از علما و روحانیون از کشورهای عربی و اسلامی در این مراسم شرکت کنند، اما به دلیل خودداری مقام های ایرانی از صدور روادید برای آن ها، موفق به سفر به ایران نشدند.
منابع اهل سنت ایران اعلام کرده اند که "فشارهای امنیتی" باعث شد که مدت زمان مراسم و همچین شمار شرکت کنندگان در آن کاهش یابد، چرا که به گفته این منابع، قرار بود 200 هزار نفر در این برنامه سالانه شرکت کنند.
سایت "سنی نیوز" در این باره گزارش داد این مراسم سالانه به همت اداره دار العلوم مکی در شهر زاهدان برگزار می شود و برای چند روز ادامه می یابد، اما امسال مسئولان امنیتی ایران اجازه برگزاری این مراسم را فقط در یک روز دادند.
اداره های اطلاعات در شهرهای مختلف ایران، طی روزهای اخیر برخی شخصیت های اهل سنت که قصد داشتند برای شرکت در مراسم به زاهدان سفر کنند ، احضار کردند و پس از بازجویی درباره سفرشان، از آن ها تعهد گرفتند که در این مراسم شرکت نکنند.
برخی سایت های کرد نیز گزارش دادند که مقام های امنیتی پس از اعلام برگزاری مراسم سالانه در زاهدان، برخی از شخصیت های کرد سنی از جمله "کاک حسن امینی" قاضی کردستان و عضو مدرسه قرآن این شهر را احضار و مانع از حضور او در این مراسم شدند.
مقامات امنیتی ایران همچنین در روزهای اخیر مانع از مسافرت اهالی سقز، بانه، مریوان، کامیاران، دهاقان و کرمانشاه به شهر زاهدان
شدند و برخی از جوانانی که برای شرکت در مراسم سالانه در مسیر زاهدان بودند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar