söndag 29 augusti 2010

انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان: دستگيري و ضرب و شتم شهروندان بلوچ همچنان ادامه دارد

بنا بر گزارش" انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان " تعداد شش تن از جمله چند روحانی اهل سنت شهرستان سراوان (که هنوز از مشخصات آنها اطلاعي در دست نيست) دستگیر شدند
طبق تحقیقات انجام شده نیروهای لباس شخصی که از مامورین اداره اطلاعات زاهدان بوده اند حدود يک هفته قبل با ورود به منازل این افراد آنها را علاوه بر ضرب و شتم دستگیر و همراه خود به زاهدان منتقل ميکنند.
گفته میشود این روحانیون سال گذشته آخرین سال طلبگی خود را گذرانده و در "ختم صحیح بخاری" گذشته عمامه گذاری شده اند.
اکنون بیش از یک هفته از دستگیری آنها میگذرد, علی رغم پیگیری فراوان خانواده های آنان ازمحل دقيق نگهداری و یا علت دستگیری فرزندان خود اطلاعی ندارند.
متاسفانه در گذشته هم روحانیون اهلسنت از نقاط مختلف بلوچستان به دلایلی نامعلوم ربوده شده و بعدها با اتهاماتی همچون "نشر وهابیت یا همکاری با سازمانهای مسلح بلوچ" مواجه شده اند.
آزار و اذیت شهروندان بلوچ زاهدان توسط نيروهاي انتظامي و لباس شخصيهاي رژيم

ورود نیروهای فشار به خیابانها و اماکن عمومی و مورد آزار و اذیت قرار دادن مردم هر چند وقت یکبار در سطح شهر زاهدان مشکلاتی را برای مردم مخصوصا شهروندان بلوچ بوجود میاورد.
نیروهای فشار و عوامل اجرا کننده برخورد با شهروندان اکثرا بسیجی های غیر بومی و یا تندرو هاي زابلی های مقیم زاهدان هستند، این نیروها در نقاط مختلف شهر در حال تردد هستند و با بهانه های مختلف افرادی را که دارای لباس بلوچی هستند مورد آزار و اذیت قرار میدهند و به حقوق آنها تجاوز میکنند. .
در طي هفته اخير مشاهده شده است که فردی که همراه همسر و فرزندان خود به "پارک پردیسان" رفته بود مورد ضرب و شتم نیروهای فشارقرار ميگيرد و به همسر او اهانتهای تندی شده است - همچنین "خیابان شریعتی" که یکی از خیابانهای منتهی به بازار است هر روز صحنه برخورد عوامل فشار با شهروندان بلوچ است.
اکنون نیز این برخوردها استمرار دارد و نیروهای لباس شخصی و گاها نیروی انتظامی همچنان به برخورد خودسرانه با مردم ادامه میدهند. در حال حاضر عمده فعالیت این نیروها در پارکها و بازار زاهدان است, هنوز مشخص نیست این برخوردها چه مدت بطول بیانجامد.
گفتنيست شهروندان بلوچ هیچ نقشی درامنیت شهرها و مناطق خود ندارند و به نظر میرسد دستگيري و ضرب و شتم مردم و علماي
ديني صرفا به خاطر سرکوب و ایجاد فضای رعب و وحشت در میان مردم وعلما باشد
انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar