lördag 26 april 2008

س.س.", گزارشگر راديو بلوچي اف ام: توهین به فرهنگ و زبان بلوچ در جشنواره فروردين امسال در چابهار

س.س.", گزارشگر راديو بلوچي اف ام: توهین به فرهنگ و زبان بلوچ در جشنواره فروردين امسال در چابهار
طبق گزارشي از "س.س." گزارشگر راديو بلوچي اف ام , چندی پیش در جشنواره ایی که از 1 تا 13 فروردین 1387جهت جذب گردشگران در بندر آزاد چابهار برگزار گردید, مسئولان برگزار کننده حتي يکنفر از هنرمندان بلوچ را دعوت نکرده بودند
مهمانان محلي روز شماري ميکنند که شايد در روزهاي آينده و يا درروزهاي آخر جشنواره از هنرمندان بلوچ براي هنرنماي دعوت عمل خواهد آمد. اما روند عدم استفاده از هنرمندان بلوچ تا روز آخر ادامه مييابد.
در آخرین روز جشنواره یکی از هنرمندان بومی منطقه بنام "اسحاق بلوچ" به مسئول برگزار کننده جشنوازه آقای " امان الهی " که فردي غيربومي ميباشد , اعتراض می کند که چرا در جشنواره ایی که به اسم معرفي و شناساندن فرهنگ وهنر منطقه هزينه يابي شده است و در بلوچستان اجرا ميگردد از هنرمندان آن دعوت نشده است؟ در پاسخ آقای امان الهی می گوید : فرهنگ بلوچ تکراریست و جایگاه مردمی ندارد !!
"س.س" اضافه ميکند که , مسئولين جشنواره براي مخدوش و بی اعتبار کردن کردن فرهنگ بلوچ در حضور مهمانهاي که اکثرا از شهرستانهاي ديگر حضور يافته بودند, از اين هم فراتر ميروند.
برای تمسخر فرهنگ بلوچ یکی از بازیگران تهرانی بنام " منوچهر نوذری " لباس بلوچی می پوشد و در صحنه با زبان مثلا بلوچی شروع به دلقک بازی می کند.
نوذري با شلوار بلوچی با حالت تمسخر آمیزی روي صحنه به این ور و آن ور می رود و نهایتا به طرز بسیار زننده ایی شلوار بلوچی را در صحنه از پا در آورده و آنرا بدور پرت ميکند
زبان بلوچي هم از برخودهاي اين افراد مغرض و نژادپرست بي بهره نميماند. آنان براي تمسخر, فردي را که گويا اهل کرمانشاه بود برروي صحنه دعوت ميکنند که براي حاضرين به "زبان بلوچي" شاعري کند. او پشت ميکروفون حاضر ميشود و شعری فارسي را با حالت خنده با لهجه افغانی می خواند و می گوید که بلوچی خوانده است .
این است حق قانونی و شهروندی بلوچها در ايران! که به وجود و به فرهنگشان و مذهبشان اينچنين توهين ميشود
راديو بلوچي اف ام
گزارشي از "س.س." گزارشگر راديو بلوچي اف ام در زاهدان
جمعه 6 اردیبهشت ماه 1387 برابر با 2008-04-25
----------------------------------------------------------
لينکهاي مرتبط
صفحه خبرهای حقوق بشر بلوچ
ديده بان حقوق بشر بلوچستان

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar