onsdag 28 maj 2008

تخریب یک روستا در بلوچستان


تخریب یک روستا در بلوچستان
به :
·حزب مردم بلوچستان
·بلوچستان راجی زرمبش
·نهاد ریاست جمهوری ایران
·استانداری سیتان و بلوچستان
·به ادارات کل ذیربط در تخریب روستای احمد آباد:
·بنیاد مسکن، سازمان مسکن و شهرسازی،شرکتهای آب و برق و مخابرات
·دیده بان حقوق بشر بلوچستان
·رادیو بلوچی
·آژانس خبری تفتان
·سایتها و وبلاگهای بلوچ و بلوچستان
·جناب غلامرضا حسین بر
·و تمامی نهادها و افراد مدافع حقوق بلوچ
روستای احمد اباد واقع در شهر سراوان ،یعنی واقع شده در محدوده شهری شهر سراوان میباشد این روستا در کنار سه راهی شهر سراوان ، دزک ، غفور آباد قرار دارد. و از حدود 50 سال پیش دارای سکنه و ساخت و سازهای زندگی بوده است.
متاسفانه چندی پیش نهادهای همچون بنیاد مسکن ، شهرداری ،نیروی انتظامی و منابع طبیعی و فرمانداری سراوان با یورش به این روستا اقدام به تخریب منازل مردم این روستا بدون هیچ دلیل قانونی و منطقی نمودند.
این در حالی است که طبق مصووبات شورای عالی شهرسازی ایران تنها مکانهای تخریبی در شهر و در حاشیه شهر فقط مکانهای همچون :ذاقه نشینان،متصرفین غیر قانونی اراضی دولتی و ملی،ساخت و سازهای غیر متعارف با موازین شهری و یا در حریم خیابانها و بزرگراه های شهری میباشد.
اما این نکته بسیار تعجب بر انگیز است طبق بررسی موسسه نگاران این روستا نه تنها یک روستای ذاقه نشین نیست بلکه هیچکدام از مشکلات مورد اشاره دیگر را هم ندارد. اما با این حال فرمانداری سراوان اعلام نموده که تنها دلیل تخریب این روستان تصرف زمینها میباشد و این باز نکته قابل توجه دیگری است که زمینهای این روستا متعلق به هیچ نهاد و سازمانی نبوده و نمیباشند.
در ثانی چنانچه زمینهای مورد اشاره این روستا داری مشکل بوده اند لازم بود همانگونه که در باقی زمینهای اطراف که متعلق به نهادهای دولتی میباشند جهت مشخص نمودن، اقدام به تعین حدود و نصب تابلوی اخطار در محل برای جلوگیری از تحدید حدودهای بعدی مینمودید ، و یک نکته دیگر اینکه این روستا از 50 سال پیش دارای سکنه بوده است.
در سنوات گذشته ادارت آب و برق و مخابرات اقدام به واگذاری انشعابات گسترده آب و برق تلفن در این روستا نموده اند و اگر این روستا داری مشکل و مورد خواصی بوده مطمعناً نهادهای فوق الذکر قبل از ارائه خدمات اقدام به تهیه استعلامات مربوطه مبنی بر واجد شرایط بودن مکان برای ارائه خدمات را می نمودند.
همچنین در این روستا محل سکنی تعدادی از اقشار کم در آمد هم میباشد که توان خرید زمین در شهر را نداشته و اقدام به تهیه زمین و مسکن در این روستا نموده اند، اما با کمال تاسف با تمامی موارد فوق این روستا تخریب شده است.
کاش مسولین محترم آن لحظه به کودکان معصومی نگاه میکردند که هراسان و با چشمانی پر اشک نظاره گر لودری بودند که همسان دیوی خشمگین و افسار گسیخته در حال تخریب و یغما یک عمر زحمت پدرانشان میباشد. صدای زجه زنانی توجه میکردید که ناله و نفرینهای نداری خود را به سوی تان روانه میکردند. آیا حمایت از حقوق مظلومین این است و آیا حمایت از تداوم حیات شکوهمند بشری این است. به خدا قسم آن روز آنجا فلسطین نبوده بلکه گوشه ای از خاک ایران و گوشه ای از سرزمین مادری همه مردم ایران بوده است.
روستا احمد آباد که از آن باید به عنوان یک محله در شهر سراوان نام برد نمونه ای بارزی از بی نظمی و همچنین نمونه بارزی در ساختار شکنی و ساختارهای نامتعادل و شکسته توسعه و توسعه شهری در ایران دانست.
متاسفانه این اولین تخریب روستاهای مسکونی در بلوچستان نیست اما امیدواریم آخرین باشد.
در تعاریف و توسعه آمده است دولت و نهادهای اجتماعی وابسته به دولت در هر کشور مسولیت اسکان و تهیه مسکن مورد نیاز افراد آن کشور را دارندوتاکید شده و حتی المقدور سعی شود در تهیه نقشه های شهری از کمترین تخریب و بهترین استفاده از محیط شهری استفاده کرد.اما متاسفانه تنها اقلامی که در اینجا کارای ندارند قوانین ملی و بین المللی میباشند.
هرگز و در هیچ جای قوانین موجود بر این نکته تاکید نشده است که یک منطقه به دلیل نداشتن هیچگونه ممنونعیت و معذوریت قانونی تخریب شود اما روستای مورد اشاره تخریب و ساکنان این روستا هم اکنون بر روی بقایایی خانه های مسکونی تخریب شده خود ساکن میباشد.
و شایسته است کسانی که اقدام به تخریب منازل مسکونی مردم نموده اند نسبت به تهیه سکونتگاه دائمی برای این افراد مینمودند زیرا این افراد ایرانی و ساکن ایران میباشند.
همچنین ما از تمامی سازمانها و نهادهای که اسم آنها در اول همین نامه ذکر شده است درخواست مینماییم نسبت به پیگیری و دفاع از حقوق از دست رفته این مردم اقدام نمایند تا خدای ناکرده عواقب بعدی بوجود نیاید.
همچنین مسولین تخریبگر قبل از اجرای دستورات ناتوان خود بایستی به مشکلات و عواقب که ممکن است بعداً بوجود آید مقداری تامل و تفکر مینمودند.
کودکانی که اینچنین صحنه دهشتناکی را در سرزمین خود شاهد و ناظر میباشد فردا چگونه تعریفی از سرزمین خود خواهند داشت.
همچنین به نهاد ریاست جمهوری ایران و استانداری استان سیتان و بلوچستان اعلام مینمایم:همانگونه که تخریب این روستا بدون بررسیهای کارشناسانه و از روی افکار لحظه ای و مقطعی صورت گرفته شده است.
اما با لحاظ درایت خود اقدام به دلجویی و ساخت و تعمیر مسکن این مردم نموده تا شعار واقعیتان یعنی حمایت از مظلومین نمود واقعی خود را دریابد.همچنین آزادی هرچه سریعترکسانی که در برابر مسولین تخریبگر در روز تخریب روستا ایستادگی نموده و توسط نیروهای انتظامی دستگیر شده اند.
در پایان از تمامی نهادها و سازمانهای مدافع حقوق بلوچ عاجلانه درخواست مینمایم نسبت به پیگیری موارد تخریب منازل مسکونی در بلوچستان اقدام نموده تا حداقل شاهد تخریب منازل و آوراگی مردم نباشیم.

با تقدیم احترام
ورنا بلوچموسسه نگاران
-------------------------------------------------------------------------
لينکهاي مرتبط

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar