måndag 6 oktober 2008

دیدگاه واشنگتن: ادامه هجوم رژيم جمهوری اسلامی به فعالان و طرفداران حقوق اقليت ها در ايران


ادامه هجوم رژيم جمهوری اسلامی به فعالان و طرفداران حقوق اقليت ها در ايران
01/10/2008
هجوم رژیم ایران به فعالان و طرفداران صلحجوی حقوق اقلیت ها ادامه دارد، و بنظر می رسد بر گستره آن افزوده می شود.روز ١٠ سپتامبر، مانوران امنیتی بیش از ۱۹ ایرانی آذری - روزنامه نگار، استاد دانشگاه و شاعر - را که در خانه ای در تهران برای برگزاری مراسم افطار جمع شده بودند دستگیر کردند. همسر و فرزندان عباس لسانی طرفدار زندانی حقوق اقلیت ایرانیان آذری از جمله آنها بودند. در همان روز، حسن رحیمی، یک مدافع برجسته دیگر حقوق انسانی ایرانیان آذری در تهران دستگیر شد. برخی از آنها، از جمله رقیه لسانی و فرزندانش آزاد شده اند. اما بسیاری هنوز در زندان اوین باقی هستند.دستگیری ایرانیان آذری در پی مبازره ای برای سرکوب گروه های اقلیت ، شامل کردها و بلوچ ها ، و نیز آذری ها صورت می گیرد.سازمان عفو بین الملل گزارش داده است تبعیض عمیقی که کردهای ایران تجربه کرده اند بدون کنترل ادامه دارد، و یاد آور شد که مدافعان حقوق انسانی کردها، از جمله فعالان و روزنامه نگاران، با دستگیری های خودسرانه، بدرفتاری و آزار روبرو هستند.عفو بین الملل به مورد محمد صدیق کبودوند، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر اشاره می کند که در ماه ژوئن دستگیر و به ۱۱ سال زندان محکوم شد. در اوائل سال جاری، فرزاد کمانگر و علی حیدریان، فعالان حقوق بشر، در پی آنچه عفو بین الملل آنرا یک روند بسیار ناقص قضائی نامید، به مرگ محکوم شدند.
ناظران حقوق بشر همچنین از سرکوب ایرانیان بلوچ شکایت می کنند. در ماه اوت، ماموران امنیتی یعقوب مهرنهاد را اعدام کردند. او روزنامه نگار و مدیر سازمان اجتماعیِ مدنی صدای عدالت بود که در برگزاری رویدادهای فرهنگی برای جوانان بلوچ فعالیت دارد. همچنین گزارش می رسد که صدها ایرانی بلوچ در استان سیستان و بلوچستان زندانی هستند و به مرگ محکوم شده اند.
در اوائل سال جاری، ایالات متحده به اتحادیه اروپا پیوست و نگرانی خود را از خراب شدن وضع حقوق بشر در ایران، بویژه زنان، اقلیت ها و مدافعان حقوق آنها ابراز داشت.
ایالات متحده از ایران می خواهد به حقوق انسانی تمام مردم ایران - از جمله اقلیت های قومی و مذهبی - احترام بگذارد و کسانی را که بدلیل تاکید بر برخورداری از حقوق جهانی خود زندانی شده اند آزاد کند.
http://www.voanews.com/persian/2008-10-01-voa16.cfm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar