fredag 20 februari 2009

شمار اعدام‌های ۲ هفته اخیر در ایران به ۴۸ نفر رسید

شمار اعدام‌های ۲ هفته اخیر در ایران به ۴۸ نفر رسید

بنابر گزارش‌های مختلف رسانه‌های ايران، طی دو هفته اخیر ۴۸ نفر در ایران اعدام شده‌اند.
در دو هفته اخیر چهار نفر در اراک، ۹ نفر در يزد، چهار نفر در اصفهان، یک نفر در کرج، ۱۹نفر در تهران، شش نفر در بجنورد، چهار نفر در مشهد و یک نفر در کازرون اعدام شده‌اند.
طی یک هفته اخیر نیز مجموعا ۲۲ نفر در ایران اعدام شدند. از اعدام شدگان جديد چهار نفر در مشهد، شش نفر در بجنورد، دو نفر در اصفهان، هشت مرد و يک زن در زندان اوين تهران، و يک مرد در کازرون حلق‌آويز شده‌اند.

بیشتر بخوانید:
دست‌کم ۲۰ نفر در ايران اعدام شدند
به اين ترتيب شمار اعدام شدگان در ایران از ۲۹ دی ماه، و طی کمتر از دو هفته، به ۴۸ نفر رسيده است.
۱۰ اعدام در خراسان
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، از قول دادستان عمومی و انقلاب بجنورد، از اجرای مجازات اعدام شش نفر در استان خراسان شمالی در ششم بهمن ماه خبر داده است.
ميرعلم سيدی، دادستان عمومی و انقلاب خراسان شمالی، جرم اعدام شدگان در زندان مرکزی بجنورد را «فروش، حمل و نگهداری مواد مخدر، تجاوز به عنف، ايراد ضرب و جرح با چاقو، شرب خمر، آدم‌ربایی وسرقت به عنف» اعلام کرده و گفته است: «دستگاه قضایی در برخورد با افرادی كه موجب اخلال در نظم عمومی و هتک حيثيت جامعه می‌شوند، قاطعيت دارد.»
در مشهد نیز صبح سه‌شنبه، هشتم بهمن ماه، چهار نفر که روزنامه قدس آنها را «پسران شیطان صفت» خوانده است اعدام شدند.
اين روزنامه اسامی اعدام شدگان در زندان مرکزی مشهد را اعلام نکرد اما به نقل از مقام‌های قضايی در خراسان رضوی جرم چهار پسر اعدام شده را «ربودن دو پسر نوجوان و ارتکاب اعمال خلاف اخلاق با یکی از آنها» در يک سال قبل ذکر کرده است.
بنابر همين گزارش، حکم اعدام این چهار نفر از سوی شعبه ۵ دادگاه کیفری خراسان رضوی صادر و پس از تایید دیوان عالی کشور صبح سه‌شنبه به اجرا در آمده است.
اعدام در کازرون
خبرگزاري ایسکا نيوز روز سه‌شنبه، هشتم بهمن، خبر داد که یک نفر به جرم سرقت مسلحانه در شهر کازرون استان فارس اعدام شده است.
نام فرد اعدام شده حسن الف و جرم او «سرقت مسلحانه و قتل صاحب‌خانه» در زمستان ۱۳۸۲ عنوان شده است.
۴ اعدام در اصفهان
در اصفهان نيز سحرگاه چهارشنبه، ۹ بهمن، دو نفر به جرم «قتل» اعدام شدند.
به گزارش روزنامه اعتماد، «دو قاتل که در پرونده‌های جداگانه به قصاص محکوم شده بودند صبح ديروز در محوطه زندان مرکزی اصفهان به دار آويخته شدند. اولين اعدامی، که احمد نام دارد، به اتهام قتل همسر دوستش و دومين نفر، به نام رضا، به خاطر کشتن جوانی در يک نزاع به مرگ محکوم شده بودند.»
حکم اعدام این دو نفر را شعبه ۱۷ دادگاه کیفری اصفهان صادر کرده بود.
پیش از این، اول بهمن ماه، نيز دادگستری اصفهان با صدور اطلاعيه‌ای، اعدام دو نفر به اسامی جان‌محمد محمدی، ۴۱ ساله، و رضا محمدی، ۳۴ ساله، را به جرم «قاچاق مواد مخدر» اعلام کرده بود.
۹ اعدام در اوین
روزنامه جمهوری اسلامی در شماره پنج‌شنبه، ۱۰ بهمن، خبر داده است در هفته جاری ۹ متهم دیگر، شامل هشت مرد و یک زن، در در زندان اوين به دار آويخته شده‌اند.
اين روزنامه بدون ذکر اسامی اعدام شدگان، گزارش کرده است که ۹ فرد اعدام شده «محكومان به قصاص» بوده و «همگی به اتهام ارتكاب قتل عمد از سوی شعبات دادگاه كيفری استان تهران به قصاص محكوم شده بودند.»
هفته گذشته، چهارشنبه دوم بهمن، نیز خبرگزاری فارس و روزنامه دولتی ایران از اعدام ۱۰ مرد در زندان اوين تهران خبر داده بودند.
از میان ۱۹ نفری که از ابتدای بهمن ماه در زندان اوین تهران اعدام شده‌اند یک نفر زن بوده که نام و جرم او اعلام نشده است.
همچنين روزنامه دولتی ايران خبر داده بود که در میان اعدام شدگان هفته گذشته زندان اوین، یک تبعه ۲۱ ساله افغانستان نیز، به نام ملاگل حسن، به جرم ارتکاب به قتل یک هموطن خود در ۲۴ آبان ۱۳۸۳ به مرگ محکوم و حلق‌آويز شده است.
از گزارش روزنامه ايران چنین برمی‌آمد که این تبعه افغان، که در زمان اعدام ۲۱ سال داشته است، در زمان ارتکاب جرم نوجوانی ۱۷ ساله بوده است.
موج جدید اعدام‌ها در ایران از ۲۹ دی ماه و با اعدام چهار نفر در اراک آغاز شد.
بنابر اعلام سازمان عفو بین‌الملل، جمهوری اسلامی ايران طی دو سال گذشته از نظر شمار اعدام بزرگسالان پس از چین در رتبه دوم قرار دارد، و در اعدام نوجوانان نیز رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar