fredag 20 februari 2009

گزارشی از وضعیت دانشجویان ممنوع الورود دانشگاه سیستان و بلوچستان

خبرنامه امیرکبیر: در آبان‌ماه ترم گذشته در دانشگاه سیستان و بلوچستان با هجوم افرادی ناشناس به دانشگاه و ضرب و شتم تعدادی از دانشجویان، دانشجویان در اعتراض به مشکلات امنیتی موجود در دانشگاه و حوادث روی‌داده تجمعاتی را برگزار کردند و اعتراضات خود را نسبت به اتفاقات روی‌داده نشان دادند. دانشجویان در مطالبات خود خواستار استعفای ۲ تن از مسؤولان دانشگاه به نام‌های شمس نجفی (دبیر کمیته‌ی انضباطی دانشجویان) و کوچک‌زایی (مسؤول نگهبانان دانشگاه) به دلیل عمل‌کرد ضعیفشان و عدم برخورد آموزشی، انضباطی و قضایی با دانشجویان تجمع‌کننده بودند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر مسؤولان دانشگاه در جمع دانشجویان و نیز در در مذاکرات با شورای تجمع‌کنندگان، مطالبات دانشجویان را پذیرفتند و قول رسیدگی به آن‌ها ‌را دادند.

اما با گذست چند ماه از آن تاریخ تا به کنون نه تنها هیچ کدام از مطالبات دانشجویان تحقق نیافت بلکه مسؤولان دانشگاه تمام توافقات صورت گرفته اولیه را نقض کردند.

مسؤولان دانشگاه و برخی از دانشجویان و تشکل‌های ارزشی دانشگاه فشار و هجمه‌ها را به‌سوی دانشجویان تجمع‌کننده، نشریات و دانشجویان منتقد و انجمن‌های اسلامی دانشجویان شدت بخشیدند و با پخش شب‌نامه‌ها و تهیه ‌طومارهای جعلی و پرونده‌سازی، آن‌ها را به ملحد‌ بودن، برانداز بودن، پیاده‌نظام دشمن و مزدور و اتهامات بی‌اساس دیگری متهم نمودند.

در این میان به نقشی که کمیته‌ی انضباطی و مسؤولان نهاد رهبری در دانشگاه در این خصوص دارد می‌توان اشاره کرد. با عضویت صادق کریمی، دانشجوی دکترا و فرمانده سابق بسیج دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه سیستان و بلوچستان که با بورسیه اطلاعات از کارشناسی به دکترا ارتقا پیدا کرده است، در کمیته انضباطی آن‌هم به عنوان یک عضو دانشجویی که بر خلاف عنوان سمتش با انتصاب مستقیم رییس انتصابی دانشگاه صورت گرفته است، قانون‌شکنی و توهین به دانشجویان شدت بیشتری به خود گرفته است. به گونه‌ای که هم‌اکنون کمیته‌ انضباطی که دانشجویان در تجمعات اخیر خود خواستار برکناری شمس نجفی دبیر آن به دلیل عمل‌کرد ضعیفش بودند فضای از رعب و وحشت را در دانشگاه سیستان و بلوچستان ایجاد کرده‌ است که دانشجویان امنیت روحی و روانی ندارند. گسترش شبکه‌ وسیع رابطان توسط کمیته‌ انضباطی فضای دانشگاه را مانند پادگانی نظامی نموده است و فضای امنیتی در دانشگاه حاکم است.

با ایجاد تغییر در نهاد رهبری و جانشینی پورذهبی به جای انصاریان در ریاست نهاد رهبری دانشگاه سیستان و بلوچستان فشارها بر دانشجویان منتقد و آزادی‌خواه شدت بیشتری به خود گرفته است.

مسؤولان که در تجمعات اخیر مطالبات دانشجویان را پذیرفته بودند و قول رسیدگی داده بودند با عهد شکنی و عدم تحقق مطالبات دانشجویان به مجازات و سرکوب دانشجویان تجمع‌کننده و منتقد اقدام کردند.

در فصل امتحانات و در فواصل زمانی کوتاهی ۱۱ نفر از دانشجویان به کمیته‌ی انضباطی احضار شدند و برای ۸ نفر از آن ها حکم صادر شد و ورودشان به دانشگاه ممنوع اعلام شد و برخی از آن‌ها را با ضرب و شتم از دانشگاه بیرون کردند.

اما آن چه عجیب بود روند و نحوه رسیدگی کمیته‌ی انضباطی به پرونده‌ی دانشجویان احضار شده است.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در طی رسیدگی به شکایات در دانشگاه این دانشجویان حق دیدن متن شکایت، حق دیدن نام شاکیان را نداشتند و حتا حق دانستن نام اعضای کمیته‌ انضباطی را هم نداشتند و رییس کمیته انضباطی معتقد است این کمیته سری است و حتا زمان تشکیل جلسه را هم به کسی اعلام نکرد. مطابق با شیوه نامه اجرایی کمیته انضباطی دانشجویان خواستار حضور در کمیته انضباطی شدند و ماده دو بخش رسیدگی به تخلفات دبیر کمیته انضباطی را در صورت درخواست متهمان موظف کرده است که از متهمان دعوت به عمل بیاورد اما از آن جا که اعضای این کمیته مایل نبودند هویت‌شان فاش شود، حق حضور متهمان را نادیده گرفتند. با توجه به موارد فوق اساساً این تردید وجود دارد که آیا شورایی به نام شورای انضباطی وجود دارد یا خیر زیرا نه اسامی آن معلوم است و نه زمان برگزاری جلسه. از سوی دیگر مطابق با آیین‌نامه شورای انضباطی اعضای دانشجویی و استادان حاضر در کمیته بدوی باید با شورای انضباطی تجدیدنظر متفاوت باشند. با توجه به این کسی از اسامی شورای انضباطی خبری ندارد در مورد اجرای این قانون هم تردید وجود دارد.

برخی از دانشجویان نیز اعتراضات خود را نسبت به نقض قانون و عدم رعایت آیین‌نامه انضباطی دانشجویان، به صورت کتبی به مسؤولان مربوط ارائه دادند اما پاسخی که به آن ها داده شد، احکامی بود که دانشجویان به هیچ وجه در جریان صدور آن‌ها نبودند. و مسؤولان کمیته به آن‌ها گفت که «همین است که هست».

دانشجویانی که مطابق با آیین‌نامه درخواست حضور در جلسه‌ی رسیدگی و تصمیم‌گیری در مورد پرونده‌شان را داشتند، بدون آن‌که مسؤولان مربوط آن‌ها را خبر کنند و به درخواست آن‌ها پاسخی بدهند، از طرف کمیته انضباطی به بند ۱۲ شامل ۲ ترم حذف‌ترم با احتساب سنوات و هم‌چنین برای ۳ نفر پیشنهاد اخراج به شورای کمیته مرکزی، محکوم شدند.

گرچه تا این‌جای کار مسؤولان کمیته‌ انضباطی با زیر پا گذاشتن قانون برای دانشجویان حکم صادر کردند اما آن‌ها به این اکتفا نکردند و در صورتی که احکام بدوی بود و در برگه‌های احکام نوشته شده بود(مطابق با آیین‌نامه‌ انضباطی دانشجویان) ۱۰ روز فرصت تجدیدنظرخواهی دارید، مسؤولان دانشگاه اعلام کردند که ۸ دانشجوی محکوم، حق ورود به دانشگاه را نیز ندارند و از ورودشان به دانشگاه ممانعت شد. روز یازدهم ماموران نگهبانی با ضرب و شتم سه نفر از دانشجویان به نام‌های علی نمازی، کامران جلیل و علی باقری آ‌ن‌ها را از دانشگاه اخراج کردند و حتا به آنها اجازه‌ پوشیدن کفش‌شان را ندادند پس از آن هم نیروی انتظامی این افراد را برای بازجویی به کلانتری برد و چند ساعتی در بازجویی بودند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر وقتی که این دانشجویان توسط نیروی انتظامی دستگیر و به کلانتری برده شدند، با نامه شکایت چند تن از نگهبانان دانشگاه مواجه شدند.

بازجویان لباس شخصی به هنگام تفهیم اتهام دانشجویان فوق نامه‌ای به آن‌ها نشان دادند که در آن از طرف دانشگاه خطاب به نیروی انتظامی نوشته بود که این دانشجویان اخراج شدند و برای دانشگاه ایجاد مزاحمت نمودند.

ماموران لباس شخصی بعد از بازجویی‌های خود از دانشجویان به آن‌ها گفتند که نه تنها حق ورود به دانشگاه را ندارید بلکه اگر می‌خواهید آزاد شوید باید از شهر خارج شوید.

با وساطت و تعهد یکی از اساتید بالاخره دانشجویان دستگیر شده بدون آن‌که حق ورود به دانشگاه را داشته باشند، آزاد و چندین شب است که در خارج از دانشگاه به‌سر می‌برند و حق ورود به دانشگاه را ندارند.

دکتر رضوانی معاونت دانشجویی، فرهنگی دانشگاه در پاسخ به دانشجویان دستگیر شده برای ورود به دانشگاه به آن‌ها گفت: «من هم در خانه‌ام زندگی می‌کنم، من چه ربطی دارد که شما در خارج از دانشگاه هستید.» معاونت دانشجویی دانشگاه در پاسخ به اظهارات دانشجویان مدعی است که این کمیته اختیاراتی فراتر از قانون دارد و می تواند هر تصمیم را که صلاح بداند عملی کند.

دانشجویان ممنوع الورود نه تنها حکم‌ انضباطی‌شان ناعادلانه و غیرقانونی بوده است بلکه ممنوع الوردشان نیز غیرقانونی است. زیرا هیچ جای آیین نامه حق اخراج از دانشگاه و خوابگاه را به مسوولان نداده است و تنها این حق را به رییس دانشگاه داده که حداکثر یک ماه تا صدور حکم از ورود افراد جلوگیری کند. اما حکم ممنوع الورود دانشجویان پس از صدور حکم صادر شده است و به معنای اخراج از خانه این افراد هم محسوب می شود.

دانشجویان فوق به شدت نسبت به احکام و نحوه‌ی رسیدگی به پرونده‌شان اعتراض دارند و در حال پی‌گیری مسائل خود از مجاری قانونی مختلفی هستند.
ادامه فشارها بر دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان: ۴ دانشجوی دیگر احضار شدند
اعتراض دفتر تحکیم وحدت به سرکوب فعالین مدنی: دانشجویان دانشگاه تبریز، سیستان و بلوچستان، علی نیکونسبتی، سعید رضوی فقیه، عالیه اقدام دوست و نفیسه آزاد
حکم دو ترم حذف ترم و درخواست اخراج قطعی از وزارت علوم ۸ نفر از دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان
احضار ۸ دانشجوی دانشگاه سیستان و بلوچستان به کمیته انضباطی
تبرئه‌ دو فعال دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان
انجمن‌های اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان خطاب به احمدی نژاد: چند ماه دیگر نیز شما را تحمل خواهیم کرد
ناآرامی‌های سیستان و بلوچستان و ربط آنها به سیاست‌های دولت

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar