torsdag 4 september 2008

مصاحبه با حضرت مولانا در مورد آخرین وضعیت علمای زندانی

مصاحبه با حضرت مولانا
در مورد آخرین وضعیت علمای زندانی
مقدمه : از آنجا که دوستان بزرگوار مرتبا از من اطلاعاتی از وضعیت علمای زندانی می خواستند ، با توجه به مسافرت و بی اطلاعی اینجانب از وضعیت علمای زندانی ، مجبور شدم حضرت مولانا حفظهم الله را زحمت دهم و از ایشان مطالبی را جویا شوم.
خدمت ایشان رسیدم و از ایشان خواستم جهت مطلع نمودن دوستان ما ، چند لحظه ای وقتشان را در اختیار ما بگزارند. حضرت مولانا لطف فرمودند و قبول کردند.
اولین سوال من این بود که : علت این بازداشتها چیست؟
حضرت مولانا فرمودند: همانطور که میدانید حامیان حکومت اسلامی بخصوص در این استان ، بیشتر علما بوده اند و بهمین خاطر از از طرف کسانی که مخالف نظام بودند و یا احیانا موافق اما قدری تندرو و گاهی افراد دلسوزی بودند اما معتقد بودند با این خط مشی که ما گرفتیم حق ما ضایع می شود، همواره مورد انتقاد بوده اند. مدتی بود که علما از جانب حکومت مشکل خاصی نداشتند اما اخیرا احساس می شود وضعیت قدری تغییر نموده و دادگاه ویژه روحانیت به کار افتاده و برای علما احضاریه ارسال می نمایند و احیانا مانند این علما بازداشت می شوند.
ابوعمار : بنظر حضرتعالی ، علت بازداشت مولانا احمد چیست؟
مولانا : مولانا احمد از اشخاصی هستند که خیلی مواظب و قانونمند و با تدبیر هستند و با مسئولین در ارتباط بودند در جلساتی که برگزار می گردید از جانب ما بیشتر ایشان شرکت می نمودند و لذا بنظر ما هیچ نقطه ضعفی ندارند . ایشان گاهی به حدی مصلحت آمیز حرف می زدند که از جانب برخی از افراد بسیار مورد انتقاد بود که مثلا شما چرا این اندازه محافظه کاری می کنید. گاهی حتی به ما گوشزد می کردند که به ایشان بگوییم خیلی ملاحظه کاری نکنند و تعادل را رعایت نمایند.
بنابر این مولانا احمد بنظر ما هیچ نقطه ضعف و مشکلی ندارد .
چیزی که به ما گفته اند اینکه: مولوی احمد باید تعهدی بدهد که در مدرسه مکی دیگر طلاب خارجی را نپذیرند.
در حالیکه این مسئله ربطی به ایشان ندارد و با گفتگو و مذاکره قابل حل است و بنظر ما اصلا صلاح نیست که به اینصورت ایشان را نگه دارند.
ابوعمار : مسئله طلاب خارجی شاید برای دوستانی که دور هستند زیاد روشن نباشد اگر ممکن است مقداری توضیح دهید.
حضرت مولانا : طلاب خارجی منظور طلاب تاجیکستانی است . در این چند سال اخیر ما تعدادی طلاب تاجیکستانی داشته و داریم.
کشورهای اسلامی که هفتاد سال زیر ستم و اشغال کمونیستها بودند پس از فروپاشی شوروی آزاد شدند و لذا وظیفه تمام مسلمانان است که به این مسلمانان آزاد شده از بند کمک و یاری نمایند. یکی از این کشورهای آزاد شده تاجیکستان است مردم این کشور به دلیل نزدیکی فرهنگی و هم زبانی با ایران تمایل خاصی به این کشور دارند. در این چند سال اخیر با وجود مشکلات شدیدی که این برادران و خواهران برای سفر دارند تعداد زیادی به مدارس ما مراجعه نموده و خواهان تحصیل علم دین در این مدارس هستند .
اینها با گذرنامه و کاملا قانونی می آیند اما ویزای تحصیلی ندارند. ما چند سال است با مراکز ذیربط در قم و تهران در ارتباط و پیگیر قضیه هستیم قابل ذکر است تعداد بیشماری از اینها یعنی تاجیکستانیها در حوزه های قم ، مشهد، گرگان و.. نیز مشغول تحصیل هستند. ما به برادران مسئول خود گفته بودیم همانطور که برای آن برادران و خواهران طلبه ویزا صادر می شود برای این تعداد اندک نیز صادر شود . که با وجود مذاکرات طولانی و ارائه لیست و مدارک و.. هنوز نتیجه نگرفتیم اما امیدواریم هرچه زودتر مشکل این بندگان خدا حل شود.
ما به برادران مسئول خود گفته ایم که این افراد همدین ما هستند و ما وظیفه داریم به آنان کمک کنیم ما متاسفانه پول و مال و غیره نداریم که به آنان کمک کنیم تنها کمکی که از دست ما بر می آید همینکه قرآن کریم را به فرزندانشان تعلیم دهیم اغلب اینها قرآن را حفظ می کنند و می روند.
وقتی برادری دینی به ما پناه می آورد دور از جوانمردی است که ما او را از خود برانیم.
ابوعمار : از وضعیت سایر علمای بازداشتی مثل مولانا خیرشاهی شما اطلاعی دارید؟
مولانا : نه من هیچ اطلاع خاصی ندارم فقط همین اندازه شنیده ام که در بازداشت هستند. و با وجود گذشت چندین ماه همچنان بلاتکلیف هستند.
جناب آقای شاهرودی رئیس محترم قوه قضاییه مرتب تاکید به قانونگرایی می فرمایند و بارها تذکر داده اند که نباید یک متهم بیشتر از بیست و چهار ساعت در بازداشت بماند و باید به دادگاه مراجعه داده شود و وضعیت زندانی معلوم شود در حالیکه آنچه که ما مشاهده می کنیم چه در مورد مولانا خیر شاهی و چه در مورد مولانا احمد نحوه بازداشتشان و ادامه بازداشتشان فکر می کنیم مطابق با قانون نیست.
وقتی مسئولین و ارگانهای مجری قانون، قانون را رعایت نمی کنند و به آن بی توجهی نشان میدهند ، چه انتظاری از مردم داریم ؟
ابوعمار : در مورد اتهام مولانا خیرشاهی اطلاعی دارید؟
مولانا : ایشان واعظی بودند و کارشان وعظ و سخنرانی اصلاحی بود و سعی می کرد منکرات و مفاسد را از زندگی مردم دور نماید.
ایشان اتهام دیگری ندارند همینکه ادبیاتش شاید مقداری تند بوده که این با مذاکره و تذکر قابل حل بود و نیازی به زندان نبود. ضمنا ایشان مدرس مکتب خواهران بودند که در منطقه تاجر آباد مشهد قرار داشت و ایشان تحت فشار بودند که آن مکتب را تعطیل نمایند. در حالیکه نظام جمهوری اسلامی فلسفه وجودیش بر نشر معروفات و جلوگیری از مفاسد و گسترش تعالیم دینی (برای خواهران و برادران) است.
ابوعمار: آیا این بازداشتها تاثیری در اذهان عمومی نسبت به حکومت دارد؟
مولانا: متاسفانه تاثیر منفی دارد زیرا این علمای بازداشتی سرشناس و مورد علاقه مردم بودند. امیدواریم و انتظار داریم هر چه زودتر مسایل حل شوند و با آزادی علما نگرانی مردم پایان بپذیرد.

ابوعمار : از اینکه وقت گرانبهای خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar