torsdag 18 september 2008

فراخوان بین المللی برای توقف اعدام نوجوانان


فراخوان بین المللی برای توقف اعدام نوجوانان

در حال حاضر بیش از 100 نوجوان ایرانی که در سن کمتر از 18 سالگی مرتکب جرم شده اند در انتظار اعدام به سر می برند
فراخوان بین المللی موسوم به "توقف اعدام نوجوانان" بار دیگر از ایران و چهار کشور دیگری که مجازات مرگ را برای محکومان زیر ۱۸ سال صادر می کنند خواسته است که قانون منع اعدام نوجوانان را تصویب کنند.
ایران،عربستان سعودی، سودان، یمن و پاکستان کشورهایی هستند که همچنان برای افرادی که در سن زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده اند، حکم اعدام صادر می کند.
محمد مصطفایی وکیل گروهی از نوجوانانی که به اعدام محکوم شده اند به بخش فارسی بی بی سی گفت که بیش از ۱۰۰ نوجوان در ایران که در سن کمتر از ۱۸ سال مرتکب جرم شده اند، در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.
فراخوان بین المللی برای توقف اعدام نوجوانان از "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل خواسته است که گزارشی درباره رعایت منع اعدام نوجوانان به مجمع عمومی سازمان ملل که هم اینک در نیویورک آغاز به کار کرده، ارائه کند.
به گفته آقای مصطفایی ۲۶ نوجوان طی دو سال گذشته در ایران اعدام شدند که این کشور را رکورد دار اعدام نوجوانان در جهان کرده است.
از شروع سال ۲۰۰۸ تا کنون ۶ نوجوان در ایران به دار آویخته شدند. آقای مصطفایی می گوید که حکم اجرای ۵ نوجوان دیگر نیز توسط محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضایئیه ایران امضا شده که با اتمام ماه رمضان احتمال اجرای آن وجود دارد.
به گفته آقای مصطفایی، بهنود شجاعی، بهمن سلیمانی، رحیم احمدی، امیر امراللهی و محمد فدایی در انتظار اجرای حکم اعدام به سر می برند.
امضای فراخوان در ایران
فراخوان بین المللی برای توقف اعدام نوجوانان از سوی دیده بان حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران و فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشری و سازمان بین المللی مبارزه با شکنجه مورد حمایت قرار گرفته است.
به گفته محمد مصطفایی، بیش از ۱۰۰۰ نفر از وکلا و علاقمندان به حقوق کودک در ایران نیز این فراخوان را امضا کرده اند.
آقای مصطفایی می گوید اخیرا در نامه ای به محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه ایران خواستار توقف اجرای حکم اعدام همه نوجوانان زیر ۱۸ سال شد اما تاکنون این نامه بی پاسخ مانده است.
رکورد جهانی
طی دو سال گذشته ۲۶ نوجوان در ایران اعدام شدند که این کشور را رکورد دار اعدام نوجوانان در جهان کرده است

محمد مصطفایی وکیل نوجوانان اعدامی
علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضائیه ایران به تازگی درباره اعدام نوجوانان زیر ۱۸ سال گفت هیچ اعدامی در این مقطع سنی انجام نمی شود اما قصاص با اعدام متفاوت و حق خصوصی فرد است و فقط با گذشت اولیای دم صورت نمی‌گیرد.
در قانون مجازات اسلامی که مرجع تعیین مجازات برای مجرمان در ایران است، شرط سنی برای صدور مجازات اعدام در نظر گرفته نشده و سن مسئولیت کیفری در ایران، یعنی سنی که افراد بالغ و عاقل تشخیص داده می شوند و با رسیدن به آن باید پاسخگوی اعمالشان باشد بر اساس نظر دادگاه تعیین می شود.
اینکه معیار بلوغ و رشد افراد چیست و چگونه تشخیص داده می شود، منشأ بحثهای عمده ای میان فقها و حقوقدانان بوده است.
در قرآن و روایاتی که از پیامبر اسلام و امامان شیعه بر جای مانده، سن مشخصی برای بلوغ تعیین نشده اما فقهای شیعه اغلب بر این اعتقاد بوده اند که دختران در نه سالگی و پسران در پانزده سالگی بالغ می شوند.
اما برخی از فقهای معاصر، سن بلوغ برای دختران و پسران را بالاتر از این حد دانسته اند و این اختلاف باعث شده است که احکامی که دادگاهها برای مجازات افراد کمتر از هیجده سال صادر کرده اند بارها به چالش کشیده شود و علاوه بر بحث برانگیزشدن در محافل حقوقی و قضائی، اعتراضات فعالان حقوق بشر را نیز در پی داشته باشد.
این مساله نیز عنوان می شود که ایران با وجود پیوستن به کنوانسیون حقوق کودک، همچنان احکام اعدام را در مورد آنها صادر و اجرا می کند.
کودک در این کنوانسیون به دختران و پسران زیر هجده سال سن اطلاق می شود اما قانون مجازات اسلامی، اطفال را در پسران، زیر۱۵ سال قمری و در دختران زیر ۹ سال قمری تعریف و بر این اساس حکم قصاص آنها را صادر می کند.
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2008/09/080917_mg_execution_mostafaie.shtml

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar