måndag 15 september 2008

درخواست ۱۵نماينده برای مجازات عاملان تخریب مسجد اهل سنت

درخواست ۱۵نماينده برای مجازات عاملان تخریب مسجد اهل سنت

۱۵ عضو مجمع نمايندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی در نامه ای به محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، خواستار مجازات عاملان تخريب مسجد و حوزه علميه امام ابوحنيفه عظيم آباد زابل شدند.
برخی گزارش ها حاکی از آن بود که مدرسه دينی اهل سنت به نام «امام ابوحنيفه» از سوی نيروهای انتظامی دولت جمهوری اسلامی ايران، مورد حمله قرار گرفته و تخريب شده است.
به گزارش خبرگزاری کار، «ايلنا»، در اين نامه آمده است: « وقوع اين حادثه نظر به حرمت مسجد و قداست مدرسه دينی و بی حرمتی به کتاب قرآن، ما نمايندگان اهل سنت را به شدت نگران کرده است.»
نويسندگان اين نامه از رييس جمهوری اسلامی ايران خواستند تا به نمايندگی از مديريت عالی نظام، مسوولان محلی را به تسامح، سعه صدر و مدارا با شهروندان زابلی دعوت کند.
در پايان اين نامه از محمود احمدی نژاد خواسته شده است «تا طی دستوری قاطعانه، از چنين اعمالی جلوگيری و از ريختن آب به آسياب دشمن ممانعت به عمل آيد و نسبت به مجازات عاملان چنين حوادث ضد وحدت اقدام و از مردم منطقه با ايجاد راهکارهای لازم دلجويی شود.»
« وقوع اين حادثه نظر به حرمت مسجد و قداست مدرسه دينی و بی حرمتی به کتاب قرآن، ما نمايندگان اهل سنت را به شدت نگران کرده است.»
۱۵ عضو مجمع نمايندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی
« گفته اند مدرسه مجوز نداشته است»
پيشتر، مولانا عبدالحميد، رهبر مذهبی حنفی مذهب های ايران و امام جمعه اهل سنت در زاهدان، به «راديو فردا» گفته بود که «در سيزدهم شهريور، يک کاروان بسيار بزرگ نظامی و انتظامی، از سيستان و زاهدان، کل منطقه را محاصره کرد. پس از آن طلبه هايی که خواب بودند، دستگير و به شهر زابل منتقل شدند که بعدا هم آزاد شدند.»
وی در پاسخ به اين پرسش که انگيزه و دليل اين عمليات نظامی عليه اين مدرسه دينی چه بوده است، گفته بود: « هيچ دليلی که قانع کننده باشد و منطقی باشد، نيست. گفته اند که اين مدرسه، مجوز ندارد؛ در حالی که در قانون اساسی، اهل سنت برای تعليم و تربيت فرزندانش اجازه دارد.»
به گفته مولوی عبدالحميد، « اين مدرسه ۱۷ سال سابقه داشته است. مردم منازل خود را داده اند و وقف کرده اند و حوزه هم از همين خانه های وقفی مردم و خانه های خريداری شده، تشکيل شده است.»
وی اشاره کرد که اين مدرسه محل زندگی و تحصيل ۵۰۰ طلبه بوده است که حال ساختمان های آن؛ هم قسمت خواهران و هم برادران، با خاک يکسان شده است.
امام جمعه اهل سنت در زاهدان در خصوص انگيزه های تخريب اين مدرسه اظهار نظر کرده بود: « احساس ما اين است که تغييراتی در سياست نظام جمهوری اسلامی نسبت به فعاليت های مذهبی و دينی به وجود آمده و اين مدرسه هم در همين راستا تخريب شده است.»
او اعلام کرده بود که « پيش از اين به مسوولان نوشته ايم که اين تندروی هايی را که صورت می گيرد، جلو آن گرفته شود. ما هنوز هم خواهان اخوت هستيم. برادری را می خواهيم، مشروط به اين که ديگران هم برادری را رعايت کنند.»
به گفته مولوی عبدالحميد، «ما کارمان را به الله تعالی می سپاريم و از الله تعالی درخواست رسيدگی داريم؛ چون ما هيچ اميدی نداريم که کسانی که اين مدرسه را خراب کرده اند، نرمشی نشان بدهند. »
استان سيستان و بلوچستان که در جنوب شرقی ايران واقع است از جمله استان هايی است که مذهب اکثريت جمعيت دو ميليون ۴۰۰ هزار نفری آن «سنی» است.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar